Hoi! - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Linde van Esch - WaarBenJij.nu Hoi! - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Linde van Esch - WaarBenJij.nu

Hoi!

Door: Linde

Blijf op de hoogte en volg Linde

19 Oktober 2008 | Peru, Trujillo

Hallo! Alles goed met iedereen?? Ik hoop het! Hoe is het weer? Hier, lekker warm!

Ik heb niet zo een toffe dagen gehad...
Er was iets gebeurd in mijn gastgezin. Ik had daar heel weinig ruimte in mijn kamer, een kastje van plastiek waar ik 2 schuifjes van kreeg. Ze hadden me aangeraden uw camera niet mee te nemen op de bus, nogal veel dieven hier, dus had ik die op mijn kastje gelegd... Een paar dagen niet gebruikt, en toen ik nog eens keek, zag ik dat mijn scherm helemaal gebroken was... Ik was verschoten en ging meteen aan mijn zus en mama vragen wat er gebeurd was... Ze wisten van niks, en sinsdien was mijn mama heel kwaad omdat ik dacht dat zij het gedaan had... (waar ik vrijwel zeker van ben) Nu ja, ik heb een nieuwe gekocht, het is stom als je 6maanden geen foto's kan maken... Maar mijn mama bleef boos, en aangezien ik nog steeds geen spaans spreek, konden we niet communiceren. Ze wou met Sophia gaan praten, is de contactpersoon van AFs. En daar vertelde ze me dat ze me niet meer in huis wou. Ja, daar zit je dan, niks verkeerds gedaan, en ze gooien je buiten! De volgende dag (gisteren) heeft Sophia me naar mijn nieuw gezin gebracht. Is in Trujillo zelf. Niet zo een mooie omgeving als eerst, maar lieve mensen, enkel een mama en een broer van 27. Ook heb ik een kraan nu, WATER! Een douche, koud wel altijd, maar ben toch al blij. Ik woon in een appartement.Het is wel niet meer zo lang op de bus zitten nu, naar de spaanse lessen en mijn werk. Eerst zat ik per dag zo een 4uur op de bus (en wat voor een bus!! een micro noemt het) Van Huanchaco (aan zee, waar ik eerst woonde) tot Trulijjo (werk en les) is een uur, dan heb ik om 12 gedaan met werken, een uur terug, dan om 4u spaanse les, weer terug naar Trujillo. En ik mocht nooit eens gewoon tot 4uur in Trujillo blijven! Nee hoor! Dus ja, de afstanden zijn beter, de mensen zijn liever. Maar ik woonde erg graag in Huanchaco! Fijn daar aan de zee! Wou surflessen nemen enzo. Maarja, kan altijd eens teruggaan.
Mijn nieuw gezin heeft al 2keer een deelnemer van AFS in huis gehad, 2 Belgische!! Dus weten hoe het werkt, geven me voldoende vrijheid enzo... Mijn broer is nogal ne rare! De living is erg smal, en dan staat er een supergrote tv, echt gigantisch! Met heel veel toestellen om te gamen, playstation, wii,.. enzo... Hij heeft alles van de simpsons, en is 27!! Nogal vreemd :) Maar is wel tof! Gisteren was er ne maat hier, zijn we pintjes gaan halen en hebben we ne domme film gekeken.
Ik zal mijne draai hier wel vinden.

Mijn project is leuk! Het is een klein schooltje, waar zowel gehandicapten als normale kinderen zitten. Ze zitten samen in 1 klas en dat zorgt vaak voor veel chaos! Weet niet of het wel zo goed is om ze samen in 1 klas te stoppen! Ik kan kan daar nog niet veel doen, aangezien ik zelf ook een handicap heb, geen spaans kunnen spreken! Deze week was feestweek! Week van de kinderen met een handicap, was leuk! Hebben woensdag gedanst op school, popcorn gegeten enzo... Het was erg grappig om iedereen te zien dansen! Een blinde met een mankepootje enzo :) De volgende dag was er een groot feest op een andere school, waar alle scholen samenkwamen en allerlei optredens deden. Er werkt ook een meisje van Zwitserland in dezelfde school, ook van AFS, kan dus een beetje voor tolk spelen.
De spaanse les hebben niet veel zin, volg ze samen met Luka, die al spaans kan. Dus zijn vanaf 0 begonnen voor mij, en dan verveeld Luka zich en dan begint de lerares met hem te praten, snap ik er niks van, en verveel ik mij...
Maar ja, er is nog maar een week voorbij, zal wel eens ooit lukken!
Heb de andere mensen van AFS leren kennen, en zijn wel tof! Valt allemaal reuze mee.
Ik heb ook de indruk dat mijn nieuw gezin veel gezonder eet! Joehoee, heb vanmorgen een bord vol fruit gekregen, heerlijk!! Maar ja, het is toch hun hobby, de Peruanen eten graag, heel de dag door!

Sebiet ga ik met mama naar het strand, terwijl mijn broer gaat werken. Werkt in de bank.
(aan mijn gezin => sorry dat ik ze, mijn broer en mama noem, maar dat is het gemakkelijkste! Ik ben jullie nog niet vergeten hoor ;))
Straks ga ik er wat nieuwe foto's opzetten, van project en nieuw huis enzo. Mijn nieuw camerake is wel een goeie! Een canon, 83 euro ofzo, met kaart van 1GB en een hoeske. Zou thuis een koopje zijn, maar nu voor mij een beetje geldverspilling. Gelukkig is hier alles supersupergoedkoop! Niet te doen! Een busrit bv: 1 sol => 0.25 euro. Of een etentje, een gigantisch bord vol! => 3 sol!
Ik heb in mijn nieuw huis veel luxe, een kamerke voor mij alleen, water enzo... Maar dat mist ge ook wel als ge dat zo gewoon zijt. Douchen met emmerkes ijkoud water is niet alles! (krijgt de shampoo nooit tegoei uit uw haar!)

Zo, ik ben weg! Sorry als ik veel fouten heb geschreven, maar moest nogal vlug gaan!


Hou jullie goed! Bedankt voor al jullie berichtjes, fijn om te lezen!

Tot gauw!

  • 19 Oktober 2008 - 16:16

    MvL:

    Als ik het zo hoor, denk ik da ge nu beter zit dan eerst :-). Trek ma goed wa foto's dan! Het WW-feestje met Stanley Livingstone in 't Palethe vanneweekend was goed. En Kommil Foo met Wigbert daarvoor was ook goed bevestigde Addy himself. En lachgas is ook heel leuk, vraag ma aan Barrie "ik ga altijd te hard" Jacobs ;-).

  • 20 Oktober 2008 - 06:06

    Wies&eddy:

    hoi Linde,
    Er is nogal wat gebeurd de laatste dagen! Hopelijk voel je je nu goed thuis in je nieuwe tnuis. De foto's geven wel een goed beeld van de omgeving waar je woonde. Inderdaad de zee lijkt prachtig, maar in je nieuwe woonplaats zal je zeker ook wel wat kunnen bekijken en een goed beeld krijgen van Peru. We kijken al uit naar je nieuwe foto's en naar het vervolg van je verhaal. Koen is ondertussen ook al vertrokken en stelt het goed in Libanon. Verder is alles OK in de familie. Heeeeeeeeel goed zelfs op sommige plaatsen!

    Het is 8 u. 's morgens en Eddy gaat vertrekken naar school en ik ... kruip nog heel even in bed. Gisteren hard en laat moeten werken.
    Groetjes en tot kijks of horens...
    Wies&eddy

  • 20 Oktober 2008 - 08:37

    Leen V.:

    Hoi Linde, Straffe verhalen daar ginder, maar er zullen ook vele leuke momenten zijn hé, trek je daar maar aan op, want ik ken je als een positieve vrolijke meid, kop op hé!!!

    Hier gaat alles zijn gewone gangetje...In het weekend een beetje te veel gefeest, maar ook ziek, zit nu zonder stem en met een keelontsteking, marlies kon het gisteren al een beetje merken, want we gingen een jeneverke drinken, veel zatte oude mensen en waar ik voor vreesde werd ook werkelijkheid...er komt geen klank meer uit vandaag, heb een paar dagen zwijgplicht...en ik wou me net kandidaat stellen om de nieuwe frontvrouw van hooverphonic te worden (geike stopt ermee), kans verkeken dus...

    Tot de volgende keer maar weer...x

  • 20 Oktober 2008 - 09:33

    MarlIES:

    Hey Linde,

    Wat een reeks avonturen van Linde. Nu verschiet ik toch! Ik hoorde het al van Addy van uw kodak... Hopelijk gaat het bij je nieuwe gezin beter. Wat meer vrijheid en wat stromend water doet al veel he.
    Het was een stevig weekend geweest, met de mannen op stap is redelijk zwaar, en dan zaterdag lachgas bij vl (voor herhaling vatbaar) en gisteren een jeneverke met Leen gaan drinken hier in Hasselt.
    Doe het daar nog goed meid! Geniet van de fijne momenten en de mooie natuur daar ginder!

    xxx Mies


  • 20 Oktober 2008 - 15:11

    Greet:

    Hoi Linde,

    Ik had het verhaal al zo'n beetje van mama gehoord en ik was er echt nie goed van! Maar ik denk ook dat je nu veel beter af bent. En als je nu veel meer vrijheid hebt, kan je misschien toch nog eens naar de zee gaan hé. Het gezonde eten is toch ook al een serieus pluspunt voor u hé! :-) Alé, ik wens u veel succes bij uw nieuw gezinnetje! Ik blijf uw avonturen op de voet volgen! Altijd spannend!
    Groetjes Greet x

  • 20 Oktober 2008 - 17:32

    Marieke:

    amai, goed da ge nu een ander plekje hebt om te wonen, begon me al kwaad te maken op uw mama daarginder, zo streng enzo... jammer da ge nu wa verder van de zee zit, ma denk da het toch veel belangrijker is da de mensen waar ge woont een beetje leuk zijn. hoop da het spaans leren toch een beetje vooruit gaat, want da zal inderdaad wel regelmatig een handicap zijn. hier valt het weer ook goed mee, beetje fris maar zon, dus daar zijn we hier best content mee, allez, ik toch! voor de rest, geen speciale dingen meer gebeurd, dit weekend ook naar de stanley in palethe geweest waar u vrienden al vroegen waarom ge nie effe af kon komen nu er hier ook es iets te doen was...wel flauw ook eigenlijk hè linde! voor de rest alles zijn gewone gangetje. we houden u op de hoogte, gij ons ook hè? groetjes van een ECHT gezinslid.

  • 20 Oktober 2008 - 17:44

    KLARA:

    Hey het is zo leuk om u verhalen te lezen. En doet me denken aan mijn eerste avonturen in het buitenland. Frustratie, angst en nieuwe gewelldige dingen.
    Dus binnekort is het seniorita Linde. Veel succes nog en ik denk aan je.
    X

  • 20 Oktober 2008 - 17:50

    Karen:

    hey meid

    ik hoorde vanneweekend al van addy dat uwe camera op mysterieuze wijze was stukgegaan. Ik ben echt blij da je nu in een ander gastgezin zit want 6 maanden bij mensen logeren waar je het niet zo goed mee kan vinden is natuurlijk niet prettig. Hier gaat alles nog gewoon zijn gangetje. Heel druk op het werk dus weer veel overuren. Als alles goed verloopt heb ik woensdag zangles bij tom dus ben benieuwd!

    meid, geniet er ginder nog van en tot snel he!!
    Ik mis je wel hoor!!
    Dikke kus!

  • 20 Oktober 2008 - 19:16

    Margot :

    Hey lindeke ,

    Wat vervelende dat die moeder je zo boembaf uit huis heeft gezet terwijl jij niks gedaan hebt! Maar dat betekend wel dat ze 't wel heeft gedaan denk ik, want ze voelde zicht zo te horen een beetje bedreigt hehe..

    Vind 't echt super knap van je dat je zo positief blijft ! Goedzo ..

    En zo te horen zit je in je nieuwe huis wel beter als eerst.. Hoop dat hun wat begrip voller zijn in zo geval als eerst.. hehe..

    En spaanse les meid ff doorzetten en het gaat gelijk niks!>.. JE KUNT 'T LINDE :-) :P

    Het was weer een super verhaal
    Succes nog meid en ik volg je! xxx


  • 21 Oktober 2008 - 06:02

    @ddy:

    Hoi Lèneke, we zijn blij om te horen dat het goed met je gaat. Zo te zien op de foto's is alles nu dik in de 'sjakosch'. Ziet er goed uit allemaal. Je hebt zelfs tv op je kamer!! De foto's van de kindjes zijn schattig en het schooltje ziet er vrij modern uit. Je hebt deze foto's in een grotere resolutie op je site gezet. Da's beter. In ons Belgenlandje is het weer beginnen regenen en ze voorspellen kouder weer. Verder gaat hier alles gewoon zijn gangetje. Hopelijk klikt het nu beter in je nieuwe gezin, maar het ziet er toch gezellig uit. Welke is je 'broertje' met zijn Simpsons? Succes met je spaanse les. Goed opletten in de klas hé :-) Veel groetjes van je vadertje en tot vlug.

  • 21 Oktober 2008 - 20:15

    Lien:

    Hoi Linde!

    Ben nog eens op je site gaan kijken en ik vind de foto's heel mooi! Dat Spaans zal wel loslopen op den duur. Het belangrijkste woord ken je al he: 'malabarista'. Weet je nog wat het betekent? ;)
    Gelukkig dat je wat meer op je gemak kan zijn in je nieuwe gezin.

    Hier in Gent gaat alles zijn gangetje.. gisteren goed op stap gegaan met de kotgenootjes.

    Hopelijk zet je snel weer wat nieuws op de site, want het is echt wel interessant wat je daar meemaakt en zo hebben we allemaal een beetje gevoel ook in Peru te zitten, waar de zon allicht harder schijnt dan hier..

    Groetjes van kleine zus!

  • 22 Oktober 2008 - 12:06

    Gera:

    Hey Linde,
    Blij te horen dat alles goed is verlopen en dat je nieuwe gastfamilie ook meevalt.
    Leuk nu kan ik zowel jou belevenissen als die van Klara volgen!
    Klara maakt het ook goed...! ze zou rond de Kerst naar België komen!
    Kijk er wel naar uit...
    Zeg, wat de taal betreft (oud gezegde) "al doende leert men" , dus volhouden hé! Maar jullie zijn beide strevers ,dus dat zal wel lukken!
    Groetjes , nog fijne momenten daar in Peru en tot op het net hé!!!

    Gera

  • 22 Oktober 2008 - 18:17

    Annemie:

    Dag me meideke,
    Fijn dat alles weer goed met je gaat.Schattige kindjes, de zee toch nog kort bij, een kamerke voor jou alleen (ik zie je boeken staan, links vanboven.., grote broer met leuke vrienden, en ja ik geef toe zo cool als je nieuwe mama ben ik niet!! Hou je goed hé!! Lieve groetjes, mama

  • 23 Oktober 2008 - 18:41

    Kris:

    Hé meid,

    Heb je site gevonden, eindelijk.
    Echt wel tof.
    Ben helemaal bijgelezen nu;-)
    Je hebt al vanalles meegemaakt, ze verstaan je nie,.. buitengezet,..
    Je moet het maar doen hé

    Je schrijft gezellig, plezant om te volgen, en da ga ik ook zeker doen.
    Ik kan me helemaal inleven.
    Ja ,ik blijf toch wel een tikkeltje jaloers.
    Geniet ervan,
    en dat het je goed gaat.

    Groetjes

    Kris

  • 24 Oktober 2008 - 20:11

    Saskia:

    Hey Linde, toffe site meid.Kga hier zeker regelmatig komen piepen.je hebt precies al heel wa meegemaakt, maar je blijft positief zoals altijd eh.Als het es tegenzit denk je maar aan de ex collegas die keihard aant werken zijn en da jij dan int zonnetje kan zitten.je bent nu al een ongelooflijke ervaring rijker en ik ben er zeker van da je da goed doet daar.kwens je nog veel plezier en vele groetjes vanuit de colruyt

  • 26 Oktober 2008 - 12:05

    Peggy:

    Hey meid. echt leuk om nog eens alle nieuws te lezen, ben blij dat het nu beter is in u gezin. Ook echt fijn om al die foto's te bekijken. Ik zou zeggen hou je goed, en zeker tot hoors. Veel liefs
    Peggy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Trujillo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 April 2009

...

09 Maart 2009

Zooo snel dat het allemaal gaat...

26 Januari 2009

Hola!

07 Januari 2009

Bijna 3 maanden al!

26 December 2008

December
Linde

Actief sinds 02 Sept. 2008
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 66472

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2008 - 05 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: