Zooo snel dat het allemaal gaat... - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Linde van Esch - WaarBenJij.nu Zooo snel dat het allemaal gaat... - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Linde van Esch - WaarBenJij.nu

Zooo snel dat het allemaal gaat...

Door: Linde

Blijf op de hoogte en volg Linde

09 Maart 2009 | Peru, Trujillo

Buenas tardes todos!
Alles ok?
Het is eventjes geleden, heb wat in te halen...
Na het werk op de supercoole bus ben ik 2x in de week gaan werken in het weeshuisjes en 3x in de week in Tulio Herrera, helaas was het vakantie, geen kinderen aanwezig en mocht ik een beetje voor schoonmaakster spelen: poetsen,opruimen,documenten in orde maken, allemaal stomme dingen. Gelukkig had ik daar wel een vriendinnke: Analuz woont namelijk in de school, dus die kwam me altijd "helpen" of daar ging ik even mee winkelen tussendoor. Maakte het een beetje leuker...2,5 week geleden was het mijn laatste keer in het weeshuisje dus heb ik de mannen blijgemaakt met een heleboel boeken en natuurlijk had ik taart mee, het was gezellig! Jammer dat ik niet terug mag gaan, maar na de vakantie moet ik teruggaan naar Tulio Herrera.Met vakantie bedoel ik de 15 dagen dat ik naar het zuiden ben getrokken, samen met Jolien, Bieke, Anne en Mathieu. Allemaal belgen, alleen Mathieu praat frans, ocharme!Zaterdagavond vertrokken we naar Lima, daar kwamen we aan om 7 u smorgens en moesten nog tot namiddag wachten op de volgende bus, dus zijn we naar de dierentuin geweest! Zo groot en zo mooi dat het daar was! Sommige diertjes waren wel wat zielg en hadden wat weinig plaats, maar de meesten hadden het best goed! Daarna gingen we naar Bieke die ondertussen ook was aangekomen in Lima (moest van Cajamarca komen wat nog verder is) We zijn een hapje gaan eten en toen weer in de bus gesprongen naar Arequipa, een heeeeeeele lange rit! Zo een 17 uur,en god wat kan ik toch goed slapen in een bus :s aiaiai nee!Daar hadden we afgesproken met Anne, want die woont daar voor 6 maanden. We zijn wat gaan rondwandelen, naar de markt geweest, waar er een paar van ons kikkersap hebben gedronken! Bahbahbha, het schijnt heel gezond te zijn. Maar wel heel mottig om te zien, ze doden die kikker door tegen de tafel te smijten en gooien ze dan in de blender! Afschuwelijk!'S middags zijn we pizza gaan eten voor Jolien hare verjaardag (iedereen betaalde om de beurt een gerecht) en daarna naar een klooster gaan kijken.=> Museum, heel mooi en interessant om te zien hoe de nonnekes daar vroeger leefde. 's avonds zijn we nog een goei stuk taart gaan eten en vroeg gaan slapen, want de volgende dag hadden we de bus om 6u naar Cañon del Colca! Dit is vallei met de grootste hoogteverschil ter wereld. We zijn afgedaald, wat best een vermoeiende tocht was, maar toen we onder ons "hotel" zagen, was dat allemaal vlug vergeten! Zo mooi! Allemaal hutjes, een zwembad (waar normaal gezien warm water in moest zitten), bankskes, stoelekes,...in het niets! Zalig! Daar hebben we wat spellekes gespeeld enzo, een paar hebben Alpaca gegeten, (is zoals een lama) en vonden het heel lekker. Omdat we de volgende dag niet veel tijd hadden en in de namiddag de bus naar Puno moesten halen, zijn we naar boven gegaan met een ezeltje! Was best spannend, maar wel leuk, want nu konden we vollebak genieten van het adembenemend landschap! De Arends die we zogezegd zouden zien, waren er die ochtend wel niet, maar we hadden er de dag ervoor al 1 gezien.Na een tocht terug naar Arequipa van wel 6u hebben we de bus naar Puno genomen.Puno zelf is niet heel mooi, maar de volgende dag (weer erg vroeg) zijn we met heel veel andere touristen naar het titicacameer gegaan. Titicaca is het hoogste commercieel bevaarbare meer ter wereld, ligt op 3812 meter boven de zeespiegel. Bekend zijn de rieteilanden van de Uros-indianen. Deze eilanden zijn gemaakt van riet dat langs de oevers van het Titicacameer groeit, daar verkochten de mensen zelfgemaakte spulletjes die veel duur waren, het was eigelijk veel te commercieel en tourisctisch allemaal...Het bootje bracht ons naar het eiland Taquille, daar zijn we ook blijven slapen.Tot 2u waren er nog heel veel andere touristen, maar daarna waren we alleen en dat was zalig! Prachtig dat het daar was! Hebben daar geslapen in een zalig hostalleke, zonder licht, water, niets! We zouden die avond wat drinken voor de gezelligheid, dus gingen we porto halen.28% stond erop, dus we moesten voorzichtig zijn! Toen ik eens nipte, merkte ik al vlug dat er er helemaal geen alcohol inzat, dat ze ons voor de gek hadden gehouden! Ze hadden een sapke in de portoflessen gedaan om erop die manier veel geld voor te krijgen...Zo gaat dat hier dus constant in Peru he! Zalig toch ;) De volgende dag namen we de boot terug naar Puno, daar hebben we nog even kunnen genieten van de carnaval. Alle ja, genieten, daar vieren ze carnaval door iedereen vol te spuiten met scheerschuim:s Later hebben we de bus naar Cusco genomen, ook toen hadden ze ons liggen gehad! We moesten 30 soles betalen voor de bus, maar ze hadden ons beloofd dat het een hele sjieke bus zou zijn, zeltjes die je helemaal plat kan leggen enz. Ok, dat doen we! Zelfs al kost de bus normaal maar 10soles, we hadden zin in wat meer luxe...We merkten al meteen dat het helemaal geen sjieke bus was, maar een heel gewone. En dat was niet alles,... de bus zat VOL smokkelaars! Vrouwen met 1000dekens en weet ik veel wat nog allemaal! Ze vroegen ons de dekens bij te houden en als er controle was, moesten we zeggen dat dat van ons was... Er zat een man op die wel 10dekens onder zijn jas had steken, een kindje die 5 jassen aanhad en die nog onder 3 dekens moest liggen en nog veel meer!!! Een ramp! En eigenlijk voor ons ook wel een beetje grappig. En ja, er was controle 's nachts, een paar tassen zijn afgenomen, maar die politie had er duidelijk niet erg veel zin in... Jezus, wat een rit! Om 5u smorgens kwamen we aan in Cusco, waar we een heel mooi hotel hadden geboekt, daar konden we gelukkig al terrecht. Het niños hotel! Wauw! De eigenares in van Nederland en 80% van de winst gaat naar wel 4000 arme kinderen: eten, douche,.. een heel mooi project! Maar het was veel duurder! 20dollar, terwijl de rest zo een 5dollar was, maar het was voor het goeie doel ;)Heerlijk ontbeten! Zelfgemaakt brood! Na al die maanden! Alsof er een engeltje in je mond kakt! Die dag zijn we cusco wat gaan verkennen, Cusco is heel gezellig en mooi maar boemvol toeristen! Heel de dag rustig aan gedaan, want de volgende dag vertrokken we weer om 6u om de incatrail te gaan doen! IIIII!!! 3 dagen stappen, en de 4de dag ben je bij de machu picchu! Het was zwaar maar superformiweldig! We zaten in een leuke groep met 4 mensen van Argeninië, 2 van Australië en 2 gidsen. Er was een hele bende bij om te koken en alles te dragen (niet onze spullen, onze zware rugzak hadden we op onze rug) Was ongelofelijk om die mannekes te zien! Die liepen die incatrail met zo een gewicht en op sandalen! Niet te doen, zo een hard werk voor weer veel te weinig geld! Als we 's avonds bij ons kamp kwamen, stonden onze tentjes al mooi op voor ons en konden we naar de grote tent gaan om lekker te eten! Het was echt lekker, terwijl we verwacht hadden dat het allemaal uit blik zou zijn. Het was heel duur de incatrail, maar we zijn allemaal super blij dat we dat gedaan hebben. Het was in totaal 82km, wat eigenlijk wel meevalt op 3dagen, maar het was vooral de hoogte waar ik last van had! De tweede dag moesten we een punt over van 4215 m! Kon niet ademen seg! En 's nachts had ik het heel koud want ik had een prul slaapzakske bij! Maja, ik heb het overleefd! Zoveel sterren dat we daar 's nachts gezien hebben! Dat had ik nog nooit gezien! Ook hebben we 3dagen regen gehad! De 4de dag moesten we om 4u uit ons tent. Na ne dikke pannenkoek konden we aan het laatste stuk beginnen. Het was zeker niet het leukste stuk. Alle groepen waren samen nu en iedereen wou als eerste bij de Machu Picchu zijn, veel geduw, getrek en geroep dus! Na nog een zwaar stuk van 2uur kwamen we aan bij de Machu Picchu! Wauw! Het was een supermooie dag! Geen enkel wolkje, vollebak zon! We hadden al schrik dat we niks zouden zien door de wolken, maar nee het was ideaal! Maar goed dat de spanjaarden deze oude incastad nooit ontdekt hebben, want een wereldwonder is het zeker! Het is geweldig om alles met je eigen ogen te zien maar jammer genoeg konden we ons na 3 zware dagen niet meer tegoei concentreren op de uitleg van de gids! Na zowat alles gezien te hebben, namen we de trein (!) naar Cusco, waar we het weer even heel kalm aan hebben gedaan! De volgende dag hebben we de bus naar Nasca genomen. Zo een 16u en een weg met heel veel bochten en kuilen, misselijk! In Nasca kan je de geheimzinnige lijnen zien, wat nog steeds een raadsel is hoe die daar gekomen zijn! Deze lijnen zijn echter alleen waar te nemen met een klein vliegtuigje. Ik was nooit van plan om in dat vliegtuigje te stappen aangezien het erg duur is en waar je erg ziek uitkomt, maar dacht dat de anderen wel zouden gaan... Niet dus! Dus reden we naar de mirador, wat ronduit belachelijk was want je zag bijna niets van de figuren! We zijn snel naar Ica vertrokken waar we wat rondgewandeld hebben. Het was daar niet erg mooi dus hebben we de bus genomen naar Pisco om daar de taxi te pakken naar Paracas. Dat ligt ook aan de kust, lekker warm dus! Namiddag hebben we wat in de zee gezwommen en heerlijke vis gegeten. De volgende dag gingen we samen met veel oude touristen de eilanden van Paracas bezoeken. Prachtig! Amai daar hebben we van genoten! Met de zon op onze snoet naar de ontelbare vogels, zeehonden en pinguins kijken! Het was een zalige laatste ochtend! Namiddag de bus naar Lima gepakt, daar nog even de starbucks binnengewipt en toen de bus naar Trujillo genomen.. Einde van de reis! Het was wondermooi! Maar het doet toch ook weer goed om in Trujillo te zijn. Voel ik mij toch thuis! Vandaag terug gaan werken op Tulio Herrera, waar er wel 2 kindjes waren! Allebei met hun mama, nog 1 juf en ik! Veel werk dus:)!! Maar het is nog maar het begin van het schooljaar en eigenlijk is dat wel goei nieuws want dat wil zeggen dat de kindjes zonder handicap naar een gewone school zijn!
Dat was mijn verhaaltje weer!
Ik weet niet of ik nog ga schrijven in de toekomst...Ik zal nog maar 2.5 week in Trujillo zijn, dan komen Marieke en Lotte (spannend!) en daarna zal ik nog 2 weken in Bolivie zitten...Het zal me een heel aanpassing worden terug in België te wonen, het is zo verschrikkelijk rap gegaan voor mij... Maar daar wil ik voorlopig nog niet te veel over piekeren en gewoon nog van mijn laatste maandje in het prachtige Latijns Amerika genieten!
Ben thuis de 20ste april... Tot dan!

  • 09 Maart 2009 - 18:47

    Lotte:

    Amai amai Linde!! Zo sjiek allemaal!! Ik kijk al uit naar de foto's en ik kijk er nog véééél meer naar uit dat ik het allemaal met mijn eigen ogen kan gaan zien!:) Het is al bijna zover, nog 2 weken en 4 daagjes!
    Moet echt geweldig zijn geweest! Het rondreizen met de incatrail! Ben trots op mn zusje!
    Doeii!!

  • 09 Maart 2009 - 19:23

    Tante Erna:

    Hallo Linde,

    Vanochtend op de fiets naar het werk(met héle koude, harde wind van voor) was ik nog aan jou aan het denken. Het schiet op, hè. Waarschijnlijk gaan die laatste weken nu echt wel veel te snel.
    Ik wens je nog een hele goede tijd samen met de zussen! En een mooi afscheid ook. Maar nu eerst nog elk moment be-leven!
    groetjes,
    tante Erna

  • 09 Maart 2009 - 20:19

    Desirée:

    Ik kijk uit naar het volgende deel en de foto's!!!!! :)

  • 10 Maart 2009 - 07:59

    Annemarije:

    Wat een leuk verhaal en wat hebben jullie veel beleefd! Klinkt super.. wou dat ik er bij was geweest. Heel veel plezier nog in de laatste twee weken in Trujillo! Doe de groeten aan m'n familie als je ze ziet!

    Besos!

  • 10 Maart 2009 - 18:07

    Marieke:

    oh wauw! uw reisverslag heb ik effe afgedrukt om straks op mijn gemak te lezen, maar de foto's, super!!! en ja hoor, lotte en ik zijn daar gauw ook! (sorry voor degene onder jullie die ik nu helemaal jaloers maak!) tot mails linde

  • 11 Maart 2009 - 22:27

    COR EN IRENE:

    dAG LINDE
    WE HEBBEN VEEL VAN JE MAILTJES GELEZEN EN DE FOTO'S BEKEKEN; gENIET ER MAAR VAN DAT KAN JE NIEMAND NOG AFNEMEN; EEN LEVENSERVARING VOOR EEUWIG EN ALTIJD. TOT BINNENKORT.

  • 12 Maart 2009 - 09:12

    @ddy:

    Dat zijn prachtige foto's Linde!! Dit is wel echt de moeite waard hé. Geniet nog van de volgende weken en van het mooie weer. Hier blijft het druilerig en koud herfstweer. Tegen dat jij terugkomt zal het hier ook wel weer wat beter zijn. Groetjes en tot wederhoren. Papa XXX

  • 14 Maart 2009 - 15:58

    Bart:

    Linde,
    ik wordt er maar stillekes van als ik uw verslag lees en de foto's bekijk. Echt schitterend. En dan zijn het nog maar foto's. Wat moet het dan wel niet zijn om daar te staan en die foto te kunnen nemen.
    Prachtig!
    Ja Linde, we gaan nog eens terug met ons tweekes. Beloofd!!!

  • 15 Maart 2009 - 13:14

    Marlies:

    Hey Linde,

    Leuke verhalen en prachtige foto's van de reis! Weer een avontuur rijker.
    xxx

  • 16 Maart 2009 - 15:23

    Leen V...:

    oooh zo super mooie foto's meid!!!!!!!!! x

  • 26 Maart 2009 - 07:24

    Lotte:

    Lindepinda, ik ben er volledig klaar voor=)
    Tot morgen!

  • 26 Maart 2009 - 13:27

    @ddy:

    Hoi Linde, morgenvroeg om half 6 vertrekken we thuis om Lotte & Marieke naar Zaventem te brengen. Het zal stil zijn in de paasvakantie bij ons thuis. Maar gelukkig niet voor lang. Geniet nog van de laatste 3,5 weken. Het zal leuk zijn om samen met je 2 zussen een weekje rond te trekken in Peru. Laat zeker af en toe wat horen hé!! Groetjes, papa xxx

  • 07 April 2009 - 21:46

    An:

    OH Linde ... het aftellen is begonnen!

    Kan mij inbeelden dat dat allemaal heel raar aanvoelt. Langs de ene kant wil je supergraag nog meer proeven van de Latijns-Amerikaanse culturen, maar het thuisfront lonkt hopelijk ook.

    De Belgische zomer kijkt alvast uit naar je thuiskomst de 20ste ... tot dan!

  • 11 April 2009 - 17:44

    Gera & Manuel:

    Hey Linde,

    Een goede terugreis naar België!

    Klara is sinds donderdag terug in België! Maar voor hoelang ...!!!!

    Hopelijk zien jullie elkaar weldra!

    Groetjes,

    Gera & Manuel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Trujillo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 April 2009

...

09 Maart 2009

Zooo snel dat het allemaal gaat...

26 Januari 2009

Hola!

07 Januari 2009

Bijna 3 maanden al!

26 December 2008

December
Linde

Actief sinds 02 Sept. 2008
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 66370

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2008 - 05 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: