December - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Linde van Esch - WaarBenJij.nu December - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Linde van Esch - WaarBenJij.nu

December

Door: Linde

Blijf op de hoogte en volg Linde

26 December 2008 | Peru, Trujillo

Eerst en vooral wil ik iedereen een zalige kerst wensen! De beste wensen...
Hopelijk is alles in orde in Belgie en hebben jullie goed gevierd!

De maand december is nogal rustig geweest voor mij, we hebben na Cajamarca geen reisjes meer gemaakt alleen maar kleine uitstapjes.
Wel hebben we onze 5 lessen surf erop zitten. Je zou het nu goed moeten kunnen, maar ik ben al blij als ik kan rechtstaan op die plank. Vorige week was Annemarije jarig en dat hebben we goed gevierd! We hebben 's nachts in ons stamcafe gelukkige verjaardag (in het nederlands) door de micro mogen zingen! Dat was wat ze wou... en dan doen we dat he!

Op een dag na het werk zag ik in een vrachtwagen een super mooie puppy zitten, ik ging hem aaien en toen bleek dat ze hem verkochten!Ik vertelde dat thuis en ze gingen mee kijken. "ja, die kopen we!" zeiden ze na een snel onderzoek bij de dierenarts. Ik zei dat dat natuurlijk wel veel werk was zo'n puppy, maar ze luisterden niet en namen het beestje mee naar huis. Ik was heel blij natuurlijk, aangezien ik altijd al een hond heb gehad thuis. Maar op de dag van vandaag zijn ze hem kotsbeu en willen ze ze weggeven aan een vriend van Nelson. Hij heeft wel een tuin en dan heeft het beestje meer vrijheid! Dat snap ik allemaal wel, maar dan hadden ze daar wel een beetje beter over kunnen nadenken toen ze hem kochten! Vind het jammer moest hij weggaan! Of eigenlijk ZIJ, het is een meisje. Eerst dachten we een jongen en was zijn naam NOEL (van papa noel: kerstman) Maar nu noemt ze dus NOELA!
Hier thuis is alles ok. "Mama" heeft een tijd veel problemen met haar tanden gehad, eerst een infectie en toen heeft ze 3 tanden laten trekken. (nu lijkt ze nog meer op u papa!) Dus heeft ze niet veel zin gehad om te koken enzo, dus zijn heel vaak gaan uiteten, wat absoluut minder lekker is!

Mijn project in de school is afgelopen... Het is zomervakantie hier. Ben er blij om. Was het daar beu. Een stelletje ongeregeld! Joengjoenjoeng! Zo hadden ze me ook niets gezegd dat het de laatste schooldag was. De juf had me heel de dag alleen gelaten, en ik had helemaal niks bij om te doen, om te geven, NIKS! Was ik echt niet tegoei van! Ook is het toch niet normaal als je als juf de laatste schooldag niet op  school bent! Ja we hebben panethon en chocomelk gekregen, waar ik ziek van ben geworden en de laatste uren op de wc heb moeten zitten :s Dus heb ook niet tegoei afscheid kunnen nemen. Later zijn nora en ik nog een paar dagen naar school moeten gaan om te helpen. Maar we konden helemaal niks doen! Ja ik was blij dat ik op een ander project kan beginnen!
Het nieuwe project is in Chao, wel elke dag zo'n 1.5u heen en terug met de bus.De naam is WAWAWASI. Het is een centrum voor kleine kinderen, baby's tot ongeveer 5jaar.
Chao is een stadje waar veel armoede is! De huisjes zijn piepklein en wonen daar met erg veel mensen in. Er is geen water, electriciteit, niks! De meesten mensen die daar wonen, werken in de landbouwsector, namelijk met asperges! Heel veel aspergevelden daar! Ze kunnen hun kinderen om 4u 's nachts brengen naar WAWAWASI en terug ophalen om 10 u 's avonds. Die kinderen zijn er graag want daar hebben ze meer luxe. Daar kunnen ze zich wassen, krijgen ze eten,... De kinderen waren ook veel blijer om ons te zien!
Dinsdag zijn we daar al gaan helpen op een kerstfeest! Het was erg mooi! We hadden ook allerlei dingen gekocht voor de kinderen, ze hadden heel veel kadootjes! De kerstman is op bezoek geweest, er was vanalles om te eten en een paar mensen van AFS hebben geholpen door deel te nemen aan het kersttoneeltje. Het was erg leuk! De kinderen zagen er erg gelukkig uit!

Woensdag was het kerstavond...Ik had er helemaal geen zin in! Ik vind kerstavond thuis altijd zo ontzettend leuk! Met een grote, gezellige bende! Nu zou het maar met z'n drieen zijn...Nadat ik naar mijn thuis had gebeld, wou ik eigenlijk gewoon liever naar huis gaan om kerst te vieren. Dit was de eerste dag dat ik heimwee had! Maar eigenlijk is het allemaal heel goed meegevallen. Rond 6u zijn we hier vertrokken en zijn we vrienden van Nelson en "mama" gaan bezoeken. Overal feliz navidad gaan zeggen. Van deur tot deur, bij sommige kregen we wat te drinken, bij anderen niet. In begin was het leuk, maar na ne tijd had ik het wel gehad! "Mama" zei dat dat hier zo gedaan werd, dat je eerst je ronde ging doen, en dan met het gezin thuis bleef. Maar ik vond dat er toch erg veel mensen thuis waren, die hun ronde niet aan het doen waren! Ik vraag me af of er iemand naar hier gekomen zou zijn als we die ronde niet gedaan hadden, denk het niet...
Rond 21u waren we er mee klaar en moest "mama" nog allerlei dingen kopen voor het avonds maal. Om 22u30 waren we thuis, "mama" begon aan het eten. We aten panethon (heeeel zoet brood met van dat vies, chemisch fruit erin!), Om 12u liep ik naar buiten om naar het vuurwerk te kijken, gene vette! Wat kerstfoto's en toen was het tijd voor de pakjes. Voor "mama" had ik een boek van Isabel Allende en voor Nelson 2 cd's. Ze waren er precies blij mee. "mama" en Nelson hadden geen pakjes voor elkaar, alleen voor mij. Waarschijnlijk omdat Nelson hier ook alles betaald.
Ik kreeg een sjieke peruviaanse klok, een sjaal voor op het strand en een klein, leuk kerststalleke. Rond 1u was de kalkoen klaar en moest ik nog een hele maaltijd eten!! Kalkoen heb ik wel niet gegeten... Maar zag er wel mooi uit! Zoals in de amerikaanse films :)
Nee, het is allemaal nog wel meegevallen, maar geen enkel kerstfeest is zoals dat van thuis!Gisteren, kerstdag, ben ik naar Huanchaco (het strand) geweest. Helemaal niks van kerst te merken. Was erg warm! Heel raar. Ik ben daar blijven slapen vannacht, de zus van Annermarije en Nora (wonen al een tijd samen omdat Sophia te mottig is om een ander gezin te zoeken) heeft daar een huis. Mooi hoor! Vanmorgen nog yatzee gespeeld op het strand en nu terug thuis...

Zo, dat was het wel weer ongeveer denk ik. Niet veel bijzonders beleefd.
Zouden morgen normaal naar Huaraz vertrekken voor een weekend. Heel mooi daar! Peruviaans zwitserland noemen ze dat! Witte bergtoppen,... We hadden al bijna alles geregeld en nu mogen we niet meer gaan!
Zo flauw!! Omdat het toch wat te gevaarlijk is met de kerstdagen,... Stom stom! 2dagen op voorhand zegt ze dat ons, gelukkig hadden we nog geen bustickets...

Mijn familie zegt dat ze met me gaan, na het weekend, maar dat wil ik eerst zien, dan geloven...

A pasarlo bien chicos!Hasta pronto!!!Muchos saludos.

  • 26 December 2008 - 19:50

    An Leemans:

    Hihi de eerste!!! Hiephoi!!!
    FIJNE KERSTDAGEN LINDE ... misschien niet zoals thuis, maar toch geniet ervan, een Peruviaans kerstfeest maak je geen 2x mee.

  • 27 December 2008 - 08:54

    Hanne:

    Hola Linde!

    Te deseo un feliz Navidad y un Ano Nuevo espectacular! Espero que sigues disfrutando Peru!

    Besitos
    Hanita

  • 27 December 2008 - 09:36

    Desirée:

    Hey Linde!!!
    Nog een vrolijke Kerst :) en inderdaad kerst is nooit hetzelfde ergens anders.

    Je nieuwe project ziet er echt leuk uit en ik hoop voor jou dat je daar nog een fijne tijd gaat hebben.

    Jammer van je puppie, hopelijk mag Noela toch blijven.

    En dat brood ziet er inderdaad niet lekker uit :(

    Je ziet er trouwens goed uit op de foto's :)

    Veel leuke tijden nog!

    XXX

  • 29 December 2008 - 11:35

    Margot :

    Hey linde ,

    Een heel gelukkig nieuwjaar toegewenst alvast en hoop dat jou kerst leuk is geweest!! Hier niks bijzonders veel gegeten en jah dikke buik nu he! haHA,,, nEENEE het valt wel mee.. Verder leuke foto's haha zo krijg je echt een goed beeld van hoe je 't daar hebt.. xx

  • 29 December 2008 - 15:04

    Tante Leen:

    hey linde,
    Alvast een gelukkig nieuwjaar van ons allemaal.
    Ik vind het echt tof je verhalen te lezen en te kunnen volgen.
    Juist of we er zelf bij zijn:), was het maar waar.
    Amuseer je daar nog en geniet van je volgende project.
    Groetjes

  • 29 December 2008 - 21:36

    Lieve:

    Hola Linde, echt leuke mailtjes! Kijk er altijd naar uit om ze te lezen en dan kunnen we er op het werk nog eens over napraten. Jaja we zijn je nog niet vergeten (patattenmeisje ...) Zeg maar met je papa is toch niks mis éh? Ik zie echt niks 'raars' aan die zijn tanden ... heb in het weekend nog eens extra opgelet ... ik heb het hem trouwens gevraagd en hij weet het ook niet hoe je erbij komt ...pfff echte raadsels!
    Allé hou je haaks, nog een fijne jaarwisseling en het amusement! dada

  • 30 December 2008 - 00:21

    Linde:

    Ah heeft hem zich dan eindelijk een gebitje aangeschaft!!!
    Bedankt voor jullie leuke reacties! Groetjes daar in de colruyt, ik ben jullie ook nog lang niet vergeten hoor!
    Het patattenmeisje!

  • 01 Januari 2009 - 10:21

    Mama & Papa:

    Lieve Linde, we wensen je een heel fijn en vreugdevol 2009, met mooie ervaringen en ontmoetingen in Peru. We kunnen nu beginnen af te tellen tegen dat je weer terug naar Kleine Brogel komt. Een hele fijne nieuwjaarsdag en dikke kussen van ons allemaal. XXX

  • 01 Januari 2009 - 10:47

    Wies & Eddy:

    Linde,

    Tussen alle feestgedruis door willen we toch even je een spetterend 2009 wensen! Hopelijk komen al je kleine wensen uit en worden er ook enkele grote dromen waarheid.

  • 02 Januari 2009 - 17:15

    Julie Oostvogels:

    Hey hon,

    ik had het tijdens de kerstdagen ook vrij zwaar! Ik ken het gevoel. Maar ben blij dat ik heb doorgebeten! Er liggen gegarandeerd nog leuke en interessante momenten in het verschiet! Geniet er nog van, das het enige dat ik je nog kan zeggen. Want blijkbaar sta je daar wel sterk in je schoenen ;)!

    Besotes,
    Julie

    Ps: nostalgie als ik die foto's zie van Huanchaco en Trujillo, waarvoor dank :)!!

  • 03 Januari 2009 - 22:22

    Peggy:

    Hey toffe meid!
    Eerst en vooral een GELUKKIG NIEUWJAAR!!! Het was weer leuk om dit allemaal te lezen,en mooie foto's! Da blijft duren, kijk er naar uit om je terug te zien, zo op foto is toch niet hetzelfde he! Ben blij dat het daar goed met je gaat. Hou je goed meid, en tot de volgende! Dikke kus, Peggy x

  • 04 Januari 2009 - 12:46

    Marieke:

    heyla linde!!! het is ondertussen al 2009 dus: een heel gelukkig nieuwjaar!!! dat had ik toch ook graag op het strand gevierd, want hier ist al een tijdje veel te koud. maar ja, heb het toch heel goed gevierd hoor. ik stuur u snel nog een mailtje met meer info. doe het nog goed ginder en tot heel gauw!!!!!!!!

  • 09 Januari 2009 - 07:07

    Marleen:

    hoi Linde,
    ik ben vlug gaan kijken naar de foto van jou hondje, hoe lief en schattig,hoop da je t nog af en toe kan zien.Gisteren bij Stef en Nicky was t gezellig, lekkere cake gesmuld,fijn met Lenka gespeeld en geknuffeld.We gaan in de loop van volgende week een pakje voor je opsturen, is er iets dat je heel hard mist van Belgie.... of een boek om te lezen want ik had begrepen da je de boeken van je zusjes al allemaal uit hebt? Laat mij of stefan maar iets weten?
    liefs xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Trujillo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 April 2009

...

09 Maart 2009

Zooo snel dat het allemaal gaat...

26 Januari 2009

Hola!

07 Januari 2009

Bijna 3 maanden al!

26 December 2008

December
Linde

Actief sinds 02 Sept. 2008
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 66368

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2008 - 05 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: