A la selva!!! - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Linde van Esch - WaarBenJij.nu A la selva!!! - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Linde van Esch - WaarBenJij.nu

A la selva!!!

Door: Linde

Blijf op de hoogte en volg Linde

20 November 2008 | Peru, Trujillo

Dag beste vrienden, familieleden,..
Hoe gaat het daar? Alles in orde? Het gemis kan je nog aan? :)

Zo, de jungle dames en heren!
Donderdagavond vertrokken we, was nog even spannend want zaten in het verkeerde busstation. Maar we waren nog op tijd. Een sjieke bus stond ons op te wachten. Bijna al de bussen in Peru zijn erg sjiek om mee te reizen. Maar nu AFS de trip helemaal betaalde voor ons, was het toch een bus boven ons budget! Met een drankje en chipske bij de film. Ongeveer 9u in de bus gezeten, en nee ik kan toch niet goed slapen op een bus maarja, zal ik nog wel gewoon worden. We werden in Lima opgehaald en weer naar dezelfde jeugdherberg gebracht, daar kwamen al de vrijwiliggers samen. Zo zag ik de 6 anderen belgen ook terug, waar ik mee vertrokken was. Leuk! Fijn om iedereen terug te zien, alles gaat goed met hun! We moesten daar wachten tot iedereen er was, sommmige moesten wel zo een 20 reizen! Toen iedereen er was, waren we met zo 26. Mensen over heel Europa, maar vooral belgen! We werden met een bus zo een 1,5uur rijden verder afgezet. In de bergen! Mooi dat het daar was! Veel groen, veel mooiere bergen als in Trujillo. Het hostal was prachtig! Veel palmbomen, zelfs een zwembadje! Daar zijn we 2dagen gebleven, hebben wat gepraat over onze ervaringen, wat spelletjes gespeelt, kennis gemaakt, maar vooral genoten van het supermooie weer! Zateravond kwam er een bus, zonder enige luxe, zonder wc ons oppikken om naar Pichanaki te gaan. Het was verschrikkelijk! Omdat ik vorige keer niet tegen de hoogte kon, heb ik een pilletje genomen. Maar de rit was verre van leuk! Er zaten al veel mensen op dus hadden niet veel plaats. Dan maar op de achterbank...We reden over bergen van bijna 5ooom hoog. Geen oog dichtgedaan.. Tenslotte kwamen we aan in Pichanaki. Ik had verwacht dat dit een klein dorpje in de jungle was, maar het was een klein stadje, wel gezellig! En vooral heel heet! Zeer benauwd! Onze spullen konden we in het hotelke zetten, later gingen we ontbijten in een restaurant waar we 3dagen zijn gaan eten...
Later wou de burgemeester ons verwelkomen. Moesten we daar op een podium gaan staan, zoals aapjes kwam iedereen ons bekijken! Een heel leger voor ons. Was nogal flauw, voelde ons nogal ongemakkelijk.
We hebben die namiddag wat rondgelopen, ijs gegeten,.. Later vertrokken we met een jeep naar de echte jungle. We mochten in de bak en vonden dat geweldig! Het was al donker toen we in de jungle aankwamen. Onderweg zeer mooie landschappen gezien! Echt de moeite! Ons hotel was een boomhut met 3 verdiepingen, ZOOO mooi! We legden onze slaapzak al goed, smeerden ons in tegen de muggen (waar we eigenlijk niet veel last van hebben gehad) en zijn toen naar het pleintje gegaan waar we rond een vuurtje konden dansen met de plaatselijke bevolking. Gezellig! Veel kindjes!
Omdat we erg moe waren zijn we vroeg ons slaapzak ingekropen. De volgende ochtend was het prachtig om alles in het licht te zien! (Minder prachtig om naar het toilet te gaan op de vieze franse wc,..)
Na het ontbijt zijn we een schooltje gaan bezoeken waar ik mijn lolly's en kbc pennen heb uitgedeeld. Het ging er allemaal een beetje geforceerd en overdreven aan toe, ze behandelden ons zoals de koning, maar ja veel toeristen zullen daar niet komen he,...
Later zijn we terug de jeep ingesprongen en werden we verder de jungle ingebracht. We hebben wat gewandeld tot we bij een waterval kwamen. Zeer mooi! Al wou ik eigenlijk verder wandelen, het was leuk! Maar ja, niet iedereen. Op de terugweg begon het hard te regenen en sprongen we vuil terug de jeep op! 's Avonds gaan eten, en gewoon op de hotel gebleven want Annemarije was ziek geworden! (paar keer flauw gevallen tijdens het eten) Ook ik had heel erg last van mijn darmen, dus kwam eigenlijk wel goed uit.
Dinsdagochtend ben ik meteen naar een telefooncel gelopen toen ik wakker werd, want ons lien was jarig! Hiephiephoeraaa!!!!
Later zijn we weer een school gaan opzoeken, heel heet was het weer! Bezweet kwamen we eraan. In groepjes moesten we ons land voorstellen. we hebben ze de kabouterdans geleerd! Was tof! De school zag er best mooi en groot uit, maar wel erg kaal! Niks geen material of speelgoed...MAAR wij hadden allerlei pakjes bij, ballen, spelletjes, ik had zelf ook wat spullen gekocht, de ballonnen van de Boekhandel! (yeah marieke! Goeie steun geweest!) Ik ben er zeker van dat we die mannen erg blij gemaakt hebben!
Na het eten zijn we met een paar motortaxis (een motorke met een bank vanachter waar je met 3 op kan zitten) naar een dorpje. Wauw mannen! Daar heb ik van genoten! Een indianenvolkske! Allemaal mooie hutjes in een beeldschoon landschap, mooie typische kleren aan! Mooie kindjes! Het was geweldig. Ze maakten muziek voor ons terwijl de kindjes ons kwamen halen om te dansen. En ze konden er wat van potverdikke! We kregen fruit dat ze daar kweekten. Heerlijk!!! Misschien was het allemaal wat toeristisch en commercieel gemaakt en dragen die mensen die kleren enkel bij feesten, dat kan goed zijn. Ik denk ook niet dat we zo welkom waren bij een echt indianenvolk! Alleszins vond ik het echt geweldig! Ze wonen alleszins in die hutjes, zonder enige luxe en dat op zich is al knap!
Na een mooie dag zijn we ’s avonds nog even een stukje koffiecake gaan eten dat ze in Pitchanaki verkochten (mama, dat is heerlijk! Eens proberen!) en zijn we met de bus terug naar Lima gegaan. Iets meer luxe dit keer, wel een wc! Maar weer geen oog dichtgedaan... In Lima terug naar de jeugdherberg, weer wat gewonnen met pingpong en toen afscheid genomen van de anderen en de bus naar de grote, drukke stad, Trujillo genomen. Na 5 daagjes jungle, weinig slaap weet je een VIPbus wel te aprecieeren! Leren, grote zetels! Een pisco sour bij het opstappen! En dat krijgt ge dan als ge namiddag moet reizen... Maar op een VIPbus grommelen ze wel erg hard als ge een drolleke legt op de wc, niet toegelaten zo blijkt ;)!!
Het was een heerlijke week! Zal ik nooit vergeten!
Vandaag niet naar school moeten gaan om eens lekker lang te slapen! (8uur werd ik wakker potverdikke!)
Vandaag hebben Jolien en ik Belgische pannenkoeken gemaakt met appeltjes en kaneel. Ze waren overheerlijk! Maar die peruvianen begrijpen niet goed dat je dat eet als middagmaal! Dat is toch een nagerechtje??? Dus hebben zij eerst een groot bord rijst gegeten en dag nog 2 pannenkoeken als dessertje ;) Voor ons was het heerlijk!

Dat was het weer!
De plannen voor de volgende weekenden zijn: Dit weekend toch eindelijk eens de chanchan bezoeken, het weekend erna gaan we voor 2 dagen naar Cajamarca, een heel eind naar het Zuiden, in de bergen! Moet de moeite zijn en daar zit een tof meisje van Belgie. Het weekend erna is het weekend na mijn verjaardag en dan komen er wat belgische meisjes hier naar het strand en gaan we op een camping slapen! Het zal gezellig worden! Ook gaan we volgende week beginnen met surflessen, dat viel mee van prijs dus moeten we zeker eens gedaan hebben!

Hopelijk is thuis alles ok! Hou me alleszins goed op de hoogte!!
Daaaaag
Muchos saludos!!!!
(mijn spaans is nog steeds niet beter aangezien ik heel de week nederlands kon praten;))

  • 21 November 2008 - 04:01

    Luka:

    Ik zal wel een onnozelaar zijn omdat ik dit lees, aangezien ik zowat alles al weet (ik was erbij), maar ik kan je dit horen vertellen wanneer ik dit lees. Je bent overigens vergeten te vertellen dat de enige VIP-bus die we ooit hebben genomen degene was die niet 's nachts reed. Driewerf hoera voor AFS!

    Groetjes,
    Je Belgische lotgenoot

    PS. Voor alle andere lezers: het was echt zo leuk als ze schrijft.

  • 21 November 2008 - 07:33

    Lotte:

    Amai seg Linde, zo leuk!! En weer supertoffe foto's, wa schattig al die indiaantjes!
    Ge gaat België zo teleurstellend vinden als ge terug komt;)
    Uw pakje is maandag aangekomen, idd maandag, dus ben al een hele week vol spanning aant wachten! Volgens mama was't heel leuk, maar daar twijfelde ik nie aan, alvast erg bedankt!
    Morgen cirque du soleil, kijk er al naar uit!
    In de Wedelse Molen vragen de vaste klanten ook vaak na u, ze missen u;)
    Groetjes!

  • 21 November 2008 - 10:32

    Desirée:

    Hey Linde!

    Weer een superleuk avontuur beleefd. Ik vind het echt leuk voor jou :) Je zal je er zeker niet vervelen.

    Hier is het echt Sinterklaasweer. Donkere dagen en nu ook nog is regen en veel wind!

    Bah bah, wees blij dat je toch in een soms te benauwde jungle zat.

    Groetjes!!

    XxX

    PS: Loewie is heel groot nu en hij luistert niet meer.

  • 21 November 2008 - 15:22

    Karen:

    hey meid

    echt leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar. Je beschrijft het allemaal zo mooi, het is precies of ik er zelf bij ben ;-). Doe da nog goed daar meisje en binnenkort hoor je nog wel iets van ons he :-)!!!

    Dikke kus!!

  • 21 November 2008 - 15:52

    Annemie:

    Hoi Lindeke,
    Gij hebt het daar toch goed hé!! Ik ben blij voor je! Wat een schitterende dagen heb je weer achter de rug!! Uw verslagen zijn echt fijn om te lezen en de foto's zijn heel mooi, vooral die van de kindjes!! Echt schatjes!! Doe het nog goed hé!! O ja en probeer het recept van de koffiecake maar te pakken te krijgen... Lieve groetjes, mama.
    PS. Wie legt er nu drollekes op een VIP bus??

  • 21 November 2008 - 20:10

    @ddy:

    Hoi Blozekriekske, mooie foto''s, behalve dat van uw pieske op de planken. Viespeuk!! Je maakt echt heel leuke dingen mee hé. Gek da ge al zowat anderhalf maand weg zijt. Het vliegt voor ons ook snel om, dus voor jou zal het nog sneller gaan. Hier is alles ok. Oma ligt nog in het ziekenhuis, maar het gaat toch al wat beter. Vanavond is het beginnen sneeuwen, natte sneeuw. En het is ook koud. Dus geniet maar van de tropische warmte daar, je kunt nog genoeg kou lijden als je terug bent. Groetjes en nog vele mooie avonturen. Wij genieten mee van je mooie foto's en de wekelijkse verslagen. Dahag XXX Papa

  • 23 November 2008 - 10:25

    Marlies:

    Hoila,

    Echt weer leuke verhalen en mooie foto's. Merci voor de brief, heb hem gisteren ontcijferd, was een leuke verassing.
    Het SNEEUWT hier! een mooi wit landschap,brr wel koud.
    Je hoort snel nog iets van de 2 musketiers :)

    kussies

  • 23 November 2008 - 14:27

    Marieke:

    heb weinig te zeggen: alleen maar super super super!!!! hèhèhè, wij hier ma werken en saaie dingen beleven en gij hebt het daar zo fantastisch! ma ja, da is de beloning als ge zo een grote stap durft te nemen. heerlijke foto's, doe zo voort, ge zijt goe bezig! sneeuwvlokjes en groetjes! (hier ist nu ook wel een beetje mooi, begint echt wit te worden, jaloers?)

  • 23 November 2008 - 16:32

    Linde:

    Nee sorry Marieke, ben niet jaloers! Heb de foto's gezien van de sneeuw. Mooi hoor!! Maar als ik dan kan kiezen tussen met muts en handschoenen over straat bibberen of met een short en t-shirtje op het strand zitten met een versgeperst sapke in de hand, kijkend naar dansende Peruvianen, dan kies ik toch het laatste... Sorry!
    Het is voor niemand te laat deze stap ook te ondernemen... Zeker de moeite.. Doei!!
    Bedankt voor jullie berichtjes altijd, lees het zooo graag!! Doei x

  • 23 November 2008 - 19:26

    Marleen:

    dag linde,
    wat een prachtige verhalen om te lezen, echt om jaloers op te worden hoor maar het geeft ook een heel fijn gevoel om te lezen da je t daar zo fantastisch hebt. Inderdaad, iedereen zou dit eens inzijn leven moeten doen, maar je moet de durf en moed maar hebben zoals jij.Er hangt hier ondertussen een foto aan de keukenmuur van een heel mooi meisje met een keisjiek kleedje aan RA RA!!!Doe zo verder Linde
    gr van m & r en oma en janneke xxxx

  • 26 November 2008 - 21:35

    Margot :

    Hey lindeke.. Hehe jij beleefd daar zo te lezen een geweldig avontuur.. HEERLIJK.. Lief zeg al die indiaantjes haha.. Echt lief.. Jah wat moet zeggen keep on the good work! Echt gaaf hoor haha.. Ik heb trouwens men hondje echt een schatje.. Ben helemaal verliefd haha.. Maar meid ik ben trots op je hoor.. Echt super wat je daar allemaal doet.. Toedeloe ik volg je xxx

  • 27 November 2008 - 19:30

    Marieke:

    ik zou inderdaad ook wel weten wat te kiezen: sapje, short en dansen natuurlijk! van de sneeuw is trouwens al niks meer te merken, alleen nog koud, wind en regen brrrr!!!! dus linde, ge hoeft nie meer jaloers te zijn! allez gelukzak, tot de volgende keer maar weer!

  • 29 November 2008 - 16:50

    Bart:

    ...hmmm linde, als ik da allemaal lees en die prachtige foto's zie heb ik zin om onmiddelijk mijn werk op te zeggen en naar Peru te vertrekken. Echt schitterend daar! Geniet er nog maar van zoveel je kan want voor je 't weet zit je weer met ons opgescheept. Allé pigmentvlek, nog een leuk verblijf maar dat zal geen probleem zijn heb ik de indruk.
    x Apenkop

  • 01 December 2008 - 20:14

    @ddy:

    Nog 2 nachtjes slapen en dan wordt ons 'Blozekriekske' 22 jaar. Spannend hé!!
    Groetjes vanuit ons donker en kil landje.
    Groetjes, papa.

  • 02 December 2008 - 21:50

    Julie:

    Hey meisje, fijn te horen dat alles daar goed gaat! Al mijn herinneringen komen zo terug :)! Nog eventjes een tip voor als je nog eens in Huanchaco bent: Sabes Bar! Leuke bar, echt de moeite waard ;)!
    Veel liefs, en voor alle Belgen: geniet er nog van!

  • 03 December 2008 - 05:23

    @ddy & Annemie:

    Hieperdepieperdepiep voor ons meiteke, die vandaag 22 jaar wordt :-)
    XXX

  • 03 December 2008 - 08:37

    Guy & Greet & ...:

    Gelukkige verjaardag, Linde!!!! Hopelijk vier je het ginds minstens zo goed als dat je hier zou doen! Verjaren bij een warme temperatuur, das toch uniek voor u hé! Maak er een superleuke dag van en we denken vandaag allemaal heel hard aan u! Groetjes xxx

  • 03 December 2008 - 08:39

    Marleen & René:

    Hoi Linde, wij wensen jou nen dikke proficiat met je 22e verjaardag. Geniet ervan en wij halen de schade wel in als je terug bent. XXX vanuit het kille belgenland... marleen & René

  • 03 December 2008 - 18:52

    Wies & Eddy:

    Hiep hiep hooooooooooooeeeeeeeeeeeeeeeeraaaaaaaaaa: een gelukkige verjaardag. Geniet er maar met volle teugen van! Zo 'n reis !!! Je nieuwsjes lezen als zoete broodjes. We kijken steeds uit naar het volgende berichtje en vooral naar de foto's met o.m. een heel gelukkige Linde. Vooral het schitterende weer en het eenvoudige geluk van zovele mensen steken ons de ogen uit! Geniet er nog maar van, het is een levensles die je je hele leven zal bijblijven. Groetjes ....

  • 03 December 2008 - 22:22

    An:

    GELUKKIGE VERJAARDAG en djoeme Leen en ik wilden een postpakket opsturen :( Nog niet gelukt...hmm is voor binnekort ;)

  • 06 December 2008 - 10:56

    @ddy:

    Hoi Linde, Sinterklaas ook geweest in Peru? Hier wel hoor!! Lekkere dikke appelsienen, chocolade en snoepjes.
    Wanneer zet je nog eens foto's op je site? We kijken er naar uit. Verder hier weinig nieuws te vertellen. Alles gaat zijn gangetje. Oma zal volgende week waarschijnlijk geopereerd worden en hopelijk is ze voor kerstmis weer thuis. Groetjes!! Papa

  • 06 December 2008 - 11:01

    @ddy:

    Ik lees nu net het mailtje dat je naar mama hebt gestuurd. De sint is dus toch gekomen! Was de chocolade niet gesmolten? Geniet er maar van en doe je mama de groetjes. We kijken uit naar het laatste nieuws op je site. Daaaahaaaaaaaaag!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Trujillo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 April 2009

...

09 Maart 2009

Zooo snel dat het allemaal gaat...

26 Januari 2009

Hola!

07 Januari 2009

Bijna 3 maanden al!

26 December 2008

December
Linde

Actief sinds 02 Sept. 2008
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 66473

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2008 - 05 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: