1ste maand in Peru - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Linde van Esch - WaarBenJij.nu 1ste maand in Peru - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Linde van Esch - WaarBenJij.nu

1ste maand in Peru

Door: Linde

Blijf op de hoogte en volg Linde

12 November 2008 | Peru, Trujillo

Buenas tardes todo!
Ja papa rustig maar, ik was al van plan vandaag een nieuw berichtje te plaatsen.
Hoe is het daar? Alles in orde?

Het is waar, ik ben er ondertussen al langer als een maand. Zo voelt het voor mij helemaal niet! Voor jullie wel? De tijd vliegt!
Alles is in orde hier. Het weer was niet zo goed deze week, wat regen (niet te vergelijken met de regen thuis natuurlijk) en weinig zon! Het fruit, en vooral de mango's zijn hier NOG lekkerder als in de colruyt!
Ik doe mijn werk nog steeds graag, al ben ik vaak echt niet te spreken over de manier van onderwijs... Maar het is dan ook algemeen geweten dat het onderwijs is Peru erg laag staat. Vandaag kwamen ze de klas binnen met een tekening van een naakte jongen en meisje en hadden ze het over "de verschillen" Later kregen ze een andere tekening en moesten ze "die verschillen" er zelf optekenen! Beetje vreemd toch? Die kinderen zijn 3 jaar!
Goed nieuws, de slechtste spaanse lessen van de hele wereld, zijn afgelopen sinds gisteren! Nu ga ik het wat op mijneigen oefenen, heb wat boeken enzo, denk dat ik daar meer aan heb. Vanaf nu moet ik wel een uurtje langer werken maar nu heb ik in de namiddag wel meer vrije tijd om eens wat dingen te bezoeken hier in Trujillo. Want hier is best nog veel te bezichtigen. En naar het strand gaan als de zon terug is natuurlijk!
Verder gaan we 's avonds vaak sporten, is wel tof, kunnen met onze kaart zoveel gaan als we willen, elke sport. Taibo, spinning, dansen (wat veeel te moeilijk is voor die stijfe grietjes van Europa),.. het sportcentrum is tegenover mijn appartement dus is heel handig! Verder is hier toch niet zo veel te beleven 's avonds, hier zijn geen terrasjes zoals in neerpelt ofzo.. eettenten genoeg, maar geen gezellige cafeetjes. En als ge zijt gaan sporten, is het ook niet zo erg om onder een ijskoude douche te gaan staan he!
Verder is het hier in Trujillo nog hetzelfde, het verkeer is niet te doen!! TOEEEEEEEEEEEEETEN dat ze hier doen! Niet te doen! In begin had ik wel wat schrik in de bus, maar nu niet meer hoor! Overal waar ge kijkt taxi's! Heel gemakkelijk, maar niet altijd veilig!
De werkloosheid in Peru is erg hoog, ongeacht uw diploma, daarom leven heeeeel veel peruanen van producten die ze langs de weg verkopen: vlaai, snoep, typische dingen, broodjes, sieraden, schoenenpoetsen, meten van bloeddruk... Alles wat je je kan inbeelden! Het is altijd heel gezellig, ben altijd zeer benieuwd wat ze daar in hun kraampje hebben liggen. Maar als ik gezinnen langs de weg zie, met kinderen die zo hard werken als grote, forse mannen, moeder die NOG een babytje borstvoeding zit te geven, de kindjes met een dikke buik van het eenzijdig eten, dan breekt mijn hart toch altijd een beetje... Dan besef ik dat ik door een flesje water van hun te kopen, weinig kan veranderen...
En in Trujillo valt dat nog allemaal goed mee. Deze stad is de laatste 5jaar erg ontwikkeld! Maar ik ben eens benieuwd wat we hoog in de bregen, in de kleine dorpjes te zien gaan krijgen...

Donderdag om 11uur s avonds zijn we vertrokken naar Lima. Na een rit van 9 uur kwamen we aan en werden we opgehaald door een busje waar we ons hebben ingepropt! Kwamen aan in een zeer gezellige jeugdherberg waar we 2 nachten geslapen hebben. Zijn in de voormiddag naar een museum geweest, toen wat gaan eten. Nog wat plaatsen in Lima bezocht en later terug naar het hostal gegaan, waar ik een heerlijke WARME douche genomen heb. 's avonds zijn we naar een waterpark gegaan, zeker de moeite! Nog wat sangria gaan drinken en toen gaan slapen! Waren erg moe aangezien er in de bus niet veel geslapen werd! De volgende dag zijn we nog wat indrukwekkende kerken en plaatsen gaan bezoeken. Wanneer we terug in hostal kwamen, moesten we ons opmaken voor het feest, dat erg duur en sjiek was! En dat waren wij ook: Sjiek! Het was verplicht in jurk of smoking te gaan.
We namen de taxi naar het feest en wauwwww wat was me dat allemaal! Ik denk niet dat ik nog ooit zo een sjiek feest ga meemaken! Er waren veel studenten en vrijwilligers van AFS; vooral heel veel belgen. Niet iedereen was er omdat het voor vele een hele lange rit was, en er geen weekend van maakten, zoals wij gedaan hebben. Het was geweldig! We kregen een paar lekkere drankjes en hapjes en werden toen door een gentleman naar onze tafel gebracht. We kregen voorgerecht (lekkere salade), hoofdgerecht (vlees, wat ik niet eet, met aardappelgratin enzo) en een heerlijk dessertje (geen idee wat dat was), een paar glaasjes wijn erbij. Na een paar speeches kon het feest beginnen! Het orkest nam vooraan plaats en wij op de dansvloer! We hebben gefeest tot 2u30, toen was het afgelopen en zijn we moe maar voldaan gaan slapen. Het was me wat... AfS is 50, wie had nu gedacht dat het zo een feest zou worden! Wanneer je een sigaretje uit je pakje haalde, kwamen de nette mannen al met een aansteker voor je aangelopen.. Niet te doen!
De volgende middag zijn we terug naar huis gegaan.

Morgennacht reizen we terug naar Lima,met enkel de vrijwilligers, de studenten mogen niet mee, daar blijven we 2dagen en dan gaan we naar de jungle. Gaan daar een school bezoeken. Het is er 30 graden en er zijn heel veel muggen!
Potverdikke, wat heb ik er zin in!

Zo, dat was het weer!
Tot de volgende keer!

Muchos saludos

Linde x

  • 12 November 2008 - 22:44

    An Leemans:

    Schoon kleedje Linde! Maar ik zou dan toch voor de muggenmelk gaan als je de jungle in trekt ;)

  • 13 November 2008 - 09:49

    Desirée:

    Hey Linde!

    Sexy kleedje :D
    Ik kijk al uit naar de verhalen van je jungleavonturen.

    Toedeloe XxX

  • 13 November 2008 - 12:39

    Charlotte Vanherk:

    Hola, que tal?
    Het is echt super raar om je verhalen te lezen. Ik heb echt juist hetzelfde mee gemaakt!
    Ik wens je nog veel plezier en ik zal af en toe nog eens een kijkje komen nemen! (P.S. Kan je goed opschieten met Sofia?)

    Groetjes
    Charlotte

  • 13 November 2008 - 12:40

    Charlotte Vanherk:

    Hola, que tal?
    Het is echt super raar om je verhalen te lezen. Ik heb echt juist hetzelfde mee gemaakt!
    Ik wens je nog veel plezier en ik zal af en toe nog eens een kijkje komen nemen! (P.S. Kan je goed opschieten met Sofia?)

    Groetjes
    Charlotte

  • 13 November 2008 - 18:18

    Margot :

    Nou nou dat klink allemaal heel goed.. Hehe.. Positivitijd aan de top haha.. Slaat nergens op maja.. Fijn man dat de tijd snel gaat want dan betekend dat je 't goed naar je zin hebt.. Anders had je wel anders gedacht.. hehe.. Ik heb het ook niet echt door dat je al een maandje weg bent klinkt lang maar lijkt minder lang.. hehe.. En je spaans wanneer krijgen we eens een spaans tekstje voorgebracht die ik dan helaas zou moeten laten vertalen maar dat heb er ik voorover haha.. Ik heb ook nog goed nieuws over twee daagje krijg ik men hondje haha.. Ben helemaal in de wolken en Hij ja een hij heet Suri.. Leuk he! Nou meid geniet er nog van en Ik lees 't wel weer he! Had trouwens nog een vraagje heb je al het idee dat je een beetje veranderd bent door de levens stijl daar? Nou TOEDELOEXXXX

  • 13 November 2008 - 18:21

    Margot :

    Wat een Sjiek jurkje !!!. Poepoe Zo ken ik jou niet.. haha.. Moest ik nog even zeggen/.

  • 13 November 2008 - 18:37

    Marlies:

    Hoila Linde,

    wow jawel de jurk staat je beeldig! alleen de glazen muiltjes ontbreken nog.
    Super tof he, al die verhalen en foto's.
    Ik kijk uit naar de volgende avonturen. van Assepoester op naar de jungleboek.
    (belangrijke vraag: Voel je het fruit van de sangria daar ook goed? Hoeveel apen al?)

    xxx Mies

  • 13 November 2008 - 22:58

    Brigiet Bervoets:

    Dag Linde,

    ben filmvriendin van je mams en paps, ben zus van Wilfried, ben klant in de Colruyt en deed altijd een praatje met je aan de kassa.... ken je me?
    Maar da's allemaal niet zo belangrijk... ik wil gewoon mijn hoed afdoen voor de reis die je nu onderneemt! Ik volg je verhaal en ik vind het super dat je dit doet.
    Geniet ervan met volle teugen.... ik geniet stillekes mee.

    Groeten, doe het goed!


  • 16 November 2008 - 20:14

    Leen V.:

    Terwijl gij in de jungle zat in Peru (wat zo whaaaaaaaaw lijkt en waar we foto's van willen zien), zaten wij (Marlies, An en ik) hier in een hip bruin café in Hasselt :) tot de vroege uurtjes. De vogeltjes waren al aan het fluiten (merkte marlies op). Uw schoon kleedje mag er zijn, maar wij hadden gisteren toch allemaal maar ne ferme gekleurde dikke mooie wintersjaal aan. XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Trujillo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 April 2009

...

09 Maart 2009

Zooo snel dat het allemaal gaat...

26 Januari 2009

Hola!

07 Januari 2009

Bijna 3 maanden al!

26 December 2008

December
Linde

Actief sinds 02 Sept. 2008
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 66470

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2008 - 05 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: