... - Reisverslag uit Arica, Chili van Linde van Esch - WaarBenJij.nu ... - Reisverslag uit Arica, Chili van Linde van Esch - WaarBenJij.nu

...

Door: Linde

Blijf op de hoogte en volg Linde

16 April 2009 | Chili, Arica

Hallo iedereen!
Nog gauw 1 berichtje, het laatste!
Ik heb afscheid genomen van mijn gezin en vrienden in Trujillo... Voelde me slecht maar omdat ik nog 3weken zou gaan reizen, viel het allemaal nog wel mee.
De vrijdag ging ik Marieke en Lotte afhalen in de luchthaven in Lima. Ik was heeel zenuwachtig en veel te vroeg! Toen ze eindelijk aankwamen was ik ervan verschoten dat ze zo bleek waren, was het niet meer gewoon om tussen zo een witte mensen te zijn! Echt waar! Heel raar! En voor hun was het ook raar omdat ze een blank koppeke aant zoeken waren en dat vonden ze niet:) Maar we waren al snel gewoon aan elkaar en leek het alsof ik helemaal geen 6maanden ben weggeweest! We zijn gaan slapen in een hostal in Lima en de zaterdag zijn we vertrokken naar Ayacucho, wat een gezellig, traditioneel stadje is! De mensen zijn er heel vriendelijk! Later zijn we naar Paracas en Arequipa gegaan, daar was ik al geweest maar heb er wel nog nieuwe dingen leren kennen.
Na een week hebben we afscheid genomen in Puno want zij zouden de trip op het titicacameer gaan doen en Bieke, Anne, Luka, Anneleen en ik zouden vandaaruit naar Bolivie gaan.
Het was nog een hele eind met de bus!
Uiteindelijk kwamen we aan in La Paz (hoogst gelegen hoofdstad ter wereld!) Daar hebben we niet zo veel gezien en zijn we vooral gaan winkelen (heeeeel goedkoop!)
De volgende dag zijn we vertrokken op tour naar de zoutvlaktes. Dit zou een tour worden van 2 nachten en 3 dagen en we hadden er zin in! Eerst moesten we 's nachts de bus nemen naar Uyuni. Daar kwamen we 's morgens aan. De vrouw van het touristenbureau was ons aan het vertellen dat we kort bij Chili waren en dat we na de tour gemakkelijk de grens over konden en blabla dus leek ons leuk en hadden al gauw besloten dat we na de tour naar Chile zouden gaan. Makkie, als de tour niet zo slecht zou gaan!!!
De eerste dag hebben we alles gezien. We hebben de zoutvlaktes gezien, (dat is onwaarschijnlijk knap!) en naar een eilandje geweest vol supergrote cactussen en 's avonds hebben we een gezellige avond gehad en hebben we geslapen in een hotel waar de bedden en bijna alles gemaakt was van zout. Maar de volgende dag kregen we autopech en heeft de chauffeur ons afgezet in een hostal zodat hij op zoek kon naar hulp. Hij zou zeker voor 5u terugkomen zodat we verder konden gaan. Niet dus... we hebben heel de dag in dat hostal moeten wachten maar de chauffeur is niet meer teruggekomen die dag. Toen we de volgende ochtend opstonden, zagen we dat onze jeep er was, goed nieuws we konden doorrijden eindelijk! Maar nee, de auto was nog steeds niet gemaakt, er zou een nieuwe auto komen. Na een paar uur wachten, zijn we met de nieuwe jeep vertrokken.
Nu, de dag ervoor had het heel wat geregend en er lag heel wat modder.
Na dus ongeveer 2uurtjes had de chauffeur de jeep helemaal vastgereden in de modder! Een ramp! Hij wist echt niet van aanpakken, deedt dingen die helemaal fout waren. Alleszins zijn we allemaal uitgestapt om te helpen, maar het had allemaal geen zin! We hadden lol, dat wel, maar hadden ook geen zin om daar nog lang te blijven! De chauffeur en de 2 jongens van Argentinië zijn om hulp gegaan. Niet veel later kwam er een jeep aan, die cheuffeur had WEL een schop bij! We zouden teruggaan, naar een andere weg in de beregen, ver van de nodder!Aan die andere weg zijn we nooit geraakt wegens platte band! Geen probleem, de chauffeur heeft er ne andere band op gelegd... We hebben wel 15min kunnen rijden tot... Kapotte band! Alweer! De jeep die ons dervoor al geholpen had, heeft zijne resereveband gegeven maar ondertussen was het al bijna donker en had de chauffeur al besloten om terug te gaan naar Uyuni waar we ons geld maar moesten terugvragen want het zou toch niet goedkomen, we hadden veel te veel pech!! En hij had gelijk! We hadden al veel te veel tijd verloren. En ja tenslotte hebben we veel van ons geld teruggekregen en zijn we 's anderdaags met een dure andere tour meteen naar de grens van Chili gegaan. Dat was heel raar aan die grens want we moesten ineens in een andere bus springen en meer betalen, weer ferm afgezet dus, maar we zijn er uiteindelijk geraakt! San Pedro in Chili! De touristenstad zeggen ze! We hadden een grote, drukke stad in gedachte, maar het was een gezellig, klein stadje, veel touristen dat wel! Maar allemaal supertoffe restaurantjes en zaakjes, wel weer wat duurder maar dat is om al wat te wennen aan Belgie!
We hebben daar 3mooie dagen beleefd, zijn 2dagen gaan fietsen, het was zalig! Van pasen hebben we niet veel gemerkt, we zijn wat paaseitjes gaan kopen maar dat was zeker niet hetzelfde! Mama haar broodpaashaasjes zijn de beste!!!
Maandagavond hebben we de bus genomen naar hier, Arica.
Hier is niet zoveel te zien, is aan de kust dus nog even genieten van de zon!
Vrijdag vertrekken we naar Lima om vaandaaruit de vlieger te pakken naar Belgie. We komen aan maandag om 6u30 's avonds.
We kijken er naar uit met gemengde gevoelens maar natuurlijk zal ik blij zijn om iedereen terug te zien.
Tot snel!
Beso Linde
Het was heel leuk jullie reacties te lezen, bedankt hiervoor!

• 16 April 2009 - 05:36

Linde Van Esch:

Ik kan mijn foto's niet op de site zetten dus kom ze maar eens thuis bekijken he;) Tot vlug xxx

• 16 April 2009 - 05:58

Marleen:

dag linde,
    het begint nu inderdaad heel dicht bij te komen.Je hebt zes maanden beleefd om nooit meer te vergeten. onwaarschijnlijke mooie ervaringen opgedaan!en eigenlijk is het heel snel gegaan(voor sommige niet zo snel denk ik)Nu terug naar het belgenlandje waar het zeker bijlange niet zo intressant is maar waar ook wel heel veel mensen wonen die je graag zien terug komen!
    Ik kijk er al naar uit om je in de loop van volgende week te zien, maar neem je tijd maar om familie en vrienden al je verhalen te vertellen en je fotos te tonen, zal zeker de moeite waard zijn!!
    voorzichtig als je naar stef zijn thuis gaat want ons lenca loopt je zo om en is zo gek als een deur maar wel een schatje;

Linde, een goede en veilige terugreis en tot heel binnenkort;
    liefs, marleen en co
    xxxxxxx

• 16 April 2009 - 15:56

Elke:

Hoi hoi, het is precies allemaal heel goed meegevellen daar!!!
    Geniet nog van het laatste deeltje van je trip en hopelijk tot snel.
    Heel veel grotejes Elke

• 16 April 2009 - 16:38

Annemie:

Ik kan de nachtjes slapen reeds op 1 hand tellen....!! Ik zal zooo blij zijn je terug te zien!! Dat kun je niet geloven!! Tot maandag, je mama

• 16 April 2009 - 18:08

Marlies:

Hey Linde

Amuseer je nog in deze laatste ... drink nog wat goede cocktails (laat het fruit nog maar eens goed werken) en geniet van de zuiderse zon en prachtige natuur. Ik kijk uit naar je terugkomst en heb alvast de rode wijn klaar staan ;)

kussies

• 16 April 2009 - 21:32

Lien:

Ik kijk er al naar uit je terug te zien en verhalen te horen...
    xxxx
    geniet er nog van!

• 18 April 2009 - 20:15

Karen:

hoi meisje
    sorry, het is alweer eventjes geleden maar heb mijn mails al een tijdje niet meer nagelezen dus hoop dat je dit nog leest. In ieder geval, ik hoop dat je je laatste dagje nog goed weet in te vullen en ik kijk er enorm naar uit om je terug te zien!!

Tot maandag meid!!
    XXX

• 20 April 2009 - 21:03

An:

LINDE IS THUIS ... joepie!