Week 2 in Trujillo - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Linde van Esch - WaarBenJij.nu Week 2 in Trujillo - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Linde van Esch - WaarBenJij.nu

Week 2 in Trujillo

Door: Linde

Blijf op de hoogte en volg Linde

25 Oktober 2008 | Peru, Trujillo

Ola!
Alles goed daar? En wat nieuws?

Hier is alles ok! Mijn nieuw gezin is erg leuk! Veel beter als het vorige! De mama is 62 en werkt niet meer, de papa woont in Lima voor het werk. Heb ik dus nog nooit gezien. De mama is altijd vrolijk, lacht erg veel. (En heeft bijna even veel tanden als papa! Mooi dus!) Ze doet er elke dag alles aan om ons een lekkere maaltijd te geven. En dat is het zeker! Elke dag! Goed veel vis, salades, bij elke maaltijd een vers gemaakt sapje... Jaja daar valt zeker niet over te klagen. Ookal heb ik de laatste dagen erg veel last van mijn darmen! Maar dat zal toch wel normaal zijn he...

Dan het werk... Nog steeds kan ik niet met die kindjes praten, mijn spaans lukt echt nog niet, en begin me daar echt kwaad over te maken, maar ik kan natuurlijk niet meer doen dan zoveel mogelijk te oefenen. Het probleem is dat mijn broer engels kan, en in plaats van altijd uw woordenboek te nemen om iets te vragen, vraag je het gewoon gauw in het engels! Is eigenlijk helemaal geen probleem maar zo leer je het wel niet rap! Buiten dat dan, vind ik het nog leuk op het schooltje! Er is tijdelijk een andere juf want de andere haar vader is gestorven...
De nieuwe juf doet nogal uit de hoogte maar ik vind haar wel een betere juf! De andere juf laat de kinderen heel de dag kleuren, of ze het nu leuk vinden of niet.. En de kindjes die niet kunnen kleuren, moet ik helpen door hun hand te nemen en zelf te kleuren. Maar dat vinden ze helemaal niet leuk! Willen zoveel mogelijk zelf doen! Maar zodra ik wat spaans kan, wil ik ze graag wat spelletjes van thuis leren enzo. Nog even geduld dus!

De spaanse lessen gaan in ieder geval al vele beter! Luka en ik maken apparte oefeningen nu, op ons eigen niveau! Nu leer ik tenminste wat! Dat is nog 2 weken, die lessen.

Wat heb ik dan nog meer gedaan deze week...
Met Nelson en vrienden naar de Mall gegaan. Is erg groot met veel winkels en een cinema, pizzahut, kiptent,.. van dat allemaal. Is hier vlakbij dus is wel tof. Woensdag zijn alle AFS'ers die in Trujillo zitten naar Sophia gegaan (contactpersoon) want het was Thaise avond. Er is hier een meisje van Thailand en die moest koken. Zo moet elk land om de beurt om de 2 weken eens koken. Het was lekker. De meesten waren wel teleurgesteld dat het weer rijst met kip was, omdat ze dat al elke dag aten! Zeer pikant! Verder was die avond nogal saai, Sophia heeft veel uitleg gegeven waar ik weinig van begreep... Dus zijn we daarna nog maar iets gaan dinken zonder Sophia. Was wel fijn om iedereen van Afs (school en projectprogramma) eens te zien! Nog een Belgisch meisje ontmoet, een zeer toffe. Woont hier vlakbij, ideaal!
Gisterenavond zijn we na de spaanse les een fruitsalade gaan eten op Plaza De Armas (zeer bekend hier!) En toen op zoek gegaan naar een leuke bar.. Niet te vinden! Blijkt dus dat alle cafe's pas opengaan rond een uur of 10. Maar tenslotte toch een heeele sjieke tent gevonden! Zeker onthouden!
Vandaag naar Otuzco geweest! Stadje in de bergen! Met AFS. (toch diegene die intresse hadden) Na een busrit van 2 uur, niet zo ver dus, kwamen we eraan. Indrukwekkende landschappen gezien onderweg, amai! Daar een kerk bezocht, niet te doen hoe gelovig iedereen hier is! Als we bv in een bus zitten en passeren een kerk, maken ze een kruisteken. Nu ook, zaten er een tiental mensen onder een mantel te bidden. Zou de mantel zijn van een heilige. Raar zicht! Toen zijn we gaan eten. Vis. wel ok. Maar na het eten begon ik helemaal te draaien, kon niet meer op mijn benen staan. Had ineens heel veel last van de hoogte! Heel akelig! Ik viel bijna flauw. Toen kwamen er oude vrouwtjes met allerlei middeltjes, thee van cocabladeren, een watje met ontsmettingsalcohol ofzoiets... Ik weet niet of dat wel hielp, maar na een tijdje voelde ik me wel weer prima, dus ben ik mee gegaan, verder de bergen in...
De kleine hutjes, de kindjes met een schrale huid, met een brede lach omdat er een stel blanke mensen voorbij kwamen... Mooi om te zien hoe die mensen met zo weinig gelukkig lijken te zijn... Kijk maar naar de foto's! In begin was ik teleurgesteld omdat ik in een best sjieke stad zat, wou liever in een hutje in de bergen, maar nu denk ik toch dat het beter is om in een stad te leven, zeker voor zo een lange periode!
Maar het uitzicht was alleszins schitterend! Toen we boven stonden (ongeveer 2700 meter) hebben we voor het eerst regen gehad...
Het was een leuke dag! Een leuke week! Morgen met het gezin een uitstapje naar Chiclayo. 4 uur op de bus en om 6uur 's morgens vertrekken.
Moet een mooi stadje aan de kust zijn...

Jullie horen het, alles gaat goed!
Voel me hier goed! Het is warm, tot een uur of 6, dan is de zon weg en is het echt koud! Scheelt erg veel van temperatuur. Maar mannen, gene paniek, het is nog maar lente! De zomer komt er nog aan! Bij jullie niet dan? Hihi.

Zo, dat was het dan wel weer!
Hou jullie haaks en tot de volgende!
Veel groetjes!!!

  • 26 Oktober 2008 - 10:38

    @ddy:

    Ha die Linde, ik zat net aan de computer om wat extra zakgeld op je rekening te storten. Maar toen zag ik je verslagje van week 2 in Trujillo. Dat extra geld kun je dus op je buik schrijven :-)
    Ik ben blij dat het zo goed met je gaat. Leuk dat je regelmatig wat foto's op je site zet. Dan kunnen we zien wat je daar allemaal beleeft. Groetjes en tot wederhoren. Je pappie, die ondertussen al een afspraak met de tandarts heeft gemaakt!!

  • 26 Oktober 2008 - 10:39

    Oma & Opa:

    Dag Linde, we zagen je foto's en we krijgen je verslagjes, die je op je website hebt geplaatst. Zo kunnen we met je meeleven. Groetjes van oma & opa.

  • 26 Oktober 2008 - 11:58

    Saskia:

    Hoi Linde!

    Het is wijs om te horen dat alles zo goed gaat me jou.

    Ik kijk iedere keer weer uit naar je nieuwe verhalen, je maakt zo'n leuke dingen mee, dat het een plezier is om ze te lezen.

    Wou net aan je vragen of de mantel rood was, maar zie nu op de foto's dat die blauw zijn. Jammer, anders wast misschien de mantel van St.-Maarten en kreeg je er nog wat snoepjes bij! haha!

    Hier alles in orde hoor! Eindelijk een weekje vakantie. Vandaag is het een grauwe dag... Ja Linde! Bij ons wordt het ook zomer... alleen binnen 9 maanden! :-(

    Geniet nog van het mooie landschap, het weer, van nieuwe vrienden, het klasje en je gezellige gastgezinnetje!

    Hele dikke zoen!

  • 26 Oktober 2008 - 13:39

    Greet En Guy:

    Ha die Linde,

    Zo te lezen, valt het daar allemaal al veel beter mee en gaat alles goed met jou! Daar zijn we blij om. Het is ook wel fijn dat we op de foto's kunnen zien waar je allemaal over vertelt. Het bidden onder de mantel ziet er inderdaad wel heel vreemd uit :-)!
    Met ons is alles dik in orde! Ik heb vakantie nu, leuk dus!
    Wij hebben trouwens heel hard moeten lachen met het grapje over papa! :-)haha

    Heel veel groetjes en het beste nog!
    Greet en Guy

  • 26 Oktober 2008 - 17:03

    Hanne:

    Hoi Linde!

    Leuk om uw berichtjes te lezen! Veel dingen klinken me herkenbaar in de oren;-) Doe dat goed daar! Denk aan u!

    Dikke kus

    (uw Spaans komt wel in orde geen zorgen!)

  • 27 Oktober 2008 - 09:38

    Desirée:

    Hey Linde,

    Echt fijn dat je nu een nieuwe, leukere familie hebt! Het zien er op de foto heel toffe en vrolijke mensen uit.
    Ik heb de indruk dat dit nog een hele fijne en interessante reis gaat zijn voor jou aan de foto's te zien.

    Groetjes xxx

  • 27 Oktober 2008 - 10:46

    Celine:

    Hoi meid,
    Leuke foto's!!
    Fijn dat je het daar naar je zin hebt!! Veel geluk nog met de Spaanse les , ik ben zeker dat ge dat na zes maanden wel onder de knie zult hebben!!
    groetjes !
    -x-

  • 27 Oktober 2008 - 18:25

    Margot :

    Hey linde ,
    Ik ben blij dat alles zo goed gaat bij je!Dat verdien je ook wel na die ellende met je gezinnetje! heheh ;-) En zie dat je al veel leuke dingen hebt gezien van Peru.. Ook fijn denk ik om wat meer in de omgeving te zien! Krijg je een goed idee hoe ze daar leven denk ik! .. En lijkt me een behoorlijke cultuur shok als ik dat hoor van die kindjes in de bergen..Hier gaat aLLES zoals als gewoonlijk zen gangetje he! huisje ., boompje.. Nog geen BEESJE.. haha.. VEEL SUCCES nog he meid! Ik volg je he! Groetjesxx

  • 28 Oktober 2008 - 07:19

    Marleen:

    Ola Linde,
    Blij om te horen dat t nu allemaal in orde gekomen is met je nieuwe gastgezin, want we waren toch wa ongerust vorige week toen Stef t ons kwam vertellen? Zo op de fotos te zien is alles dik ok! Je ziet er ondanks da slecht en veel eten de eerste week nog altijd even mooi en slank uit hoor, dus daar moet je je zeker geen zorgen over maken:)
    De natuur en de omgeving met zijn bergen en zee ziet er geweldig uit, volgens de fotos een heel mooie streek, de moeite om eens naar tot te gaan voor een rondreis maar dan moet er nog heel lang gespaard worden vrees ik!
    Hoop da je je spaans vlug onder de knie hebt zodat je wat kunt praten met de kindjes van je klas en zoals je zelf schrijft, dan kan je ze inderdaad nieuwe spelletjes leren.
    Geniet er verder nog van want je kan goed zien op de fotos da je straalt en t er heel erg naar je zin hebt. zou zeggen doe zo voort. kijk al uit naar je volgende bericht!

    dikke knuffel
    M&R grtjs van oma en Janneke xx

  • 29 Oktober 2008 - 19:17

    Marieke:

    hoi linde! leuk, die foto's, ziet er mooi uit ginder. ben vooral heel jaloers op het mooie weer. hier is het echt koud aant worden, het heeft zelfs gevroren al een paar nachten en met het uur te verzetten is het al om 18.00 donker, ma da was ginder ook wel zeker? ben niet meer gaan sqaushen, anders is er als ge terug zijt ook niks meer aan hè, won nu al zo gemakkelijk hèhè. voor de rest nie veel nieuws, vorig weekend veel moeten werken, het waren opendeurdagen. nu vind ik het voor de eerste keer nie zo leuk da ik geen computer heb, kan ik nie altijd meteen zien of er nog een berichtje is gekomen, ma gelukkig kan ik hier thuis altijd komen kijken. doe het goed ginder, stuur een beetje warmte en amuseer u te pletter met je coole mama en broer! en al de rest natuurlijk.
    groetjes!!!!

  • 31 Oktober 2008 - 07:16

    @ddy:

    Hoi Linde, 'k heb net ook de blog bekeken van je reisvriendin Annemarie. Die heeft daar ook 2 filmpjes opstaan, o.a. van het huis waar ze logeert. Da's te vergelijken met hier, zo te zien. Dit weekend is er een groot evenement in Dommelhof waar Stefan gaat helpen met de techniek. Zal een drukke dag voor hem worden!! We gaan vanavond ook kijken. Zondag komen Jonas & Tine naar ons thuis, alvorens ze maandag naar Nieuw Zeeland vertrekken. We kijken uit naar nieuwe foto's en een verslagje van je op je blog. Groetjes van 'vake'.

  • 03 November 2008 - 20:09

    Werner En Hilde:

    Hoi Linde,

    Ik zie juist de foto van de Kathedraal van Trujillo. Links daarvan was mijn hotelleke toen ik daar verbleef. Leuk om het nog eens terug te zien.

    We wensen je een heel fijne tijd daar in Peru !

    Groetjes,

    Werner en Hilde.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Trujillo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 April 2009

...

09 Maart 2009

Zooo snel dat het allemaal gaat...

26 Januari 2009

Hola!

07 Januari 2009

Bijna 3 maanden al!

26 December 2008

December
Linde

Actief sinds 02 Sept. 2008
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 66468

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2008 - 05 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: